Cenne porady na temat zdrowia

Sól kuchenna ma swoich zwolenników i przeciwników. Światowa Organizacja Zdrowia ostrzega, że większość ludzi spożywa za duże ilości soli, co może negatywnie odbijać się na ich zdrowiu. WHO zaleca, aby w ciągu dnia przyjmować maksymalnie 5 gramów tej substancji, co stanowi objętość płaskiej łyżeczki do herbaty.

Tymczasem, jak podają badania, wielu z nas codziennie zjada jej kilka razy więcej. Fani solenia uważają natomiast, że sód (składnik soli) to cenny elektrolit i radykalne ograniczenie jego spożycia może być groźne dla zdrowia. Kto ma rację i jak poradzić sobie z tym słonym dylematem?

W tym wpisie przedstawiam metody na poradzenie sobie z tematem soli tak, aby nie szkodzić zdrowiu i nadal cieszyć się wspaniałym smakiem potraw.

Solić czy nie solić?

czy solenie jest zdrowePrawda jak zwykle leży pośrodku. Rezygnacja z soli nie jest rozsądna, ponieważ zawarty w niej sód bierze udział w utrzymaniu równowagi w organizmie. Uważa się, że ten pierwiastek wpływa m.in. na metabolizm cukrów, trawienie oraz gospodarkę wodną. Niemniej jednak nadmiar sodu w diecie także nie jest korzystny. Wszystko, co spożywamy w zbyt dużych ilościach, może nam zaszkodzić i sól nie jest tu wyjątkiem. Zatem jeść sól czy z niej zrezygnować? Rozwiązaniem tego dylematu może być umiarkowane używanie soli i zastąpienie jej nadmiaru zdrowszymi zamiennikami.

Solenie a jedzenie słonych potraw

słone potrawyOgraniczenie soli w diecie wydaje się proste. Aby to zrobić, wystarczy wyrzucić solniczkę i przestać kupować słone przekąski w rodzaju paluszków lub chipsów. Podobnie postępuje się w przypadku diety niskocukrowej – unikasz słodzenia herbaty, słodzonych wypieków i deserów. Czy ograniczenie soli w diecie na pewno jest tak łatwe? Niestety nie.

Sól jest wszechobecna w żywności. Dodaje się ją do większości artykułów, które stanowią podstawę naszej diety. Pieczywo, wędliny, sery, gotowe mieszanki przypraw, wyroby cukiernicze i niektóre wody mineralne to źródła sodu, z których na co dzień nie zdajemy sobie sprawy. Silnie solone są także fast foody, gotowe dania do podgrzania w mikrofalówce lub piekarniku i część soków warzywnych. Warto pamiętać także o tym, że świeże mięso zawiera w sobie sporo sodu naturalnego pochodzenia, który spożywamy razem z domowymi kotletami i pieczenią. Jak zatem zrównoważyć spożycie soli i zachować wspaniały smak dań?

Sposoby na ograniczenie soli w diecie

To, w jaki sposób zapanujesz nad ilością sodu w jedzeniu, jest sprawą bardzo indywidualną. Wiele zależy od Twojego stylu życia i gotowości do wprowadzenia w nim zmian. Rozsądnie (i stosunkowo łatwo) jest ograniczyć nieświadome spożywanie soli na rzecz rozwijania umiejętności mądrego solenia. Sód jest niezbędny w diecie, ale warto panować nad tym, kiedy i ile go zjadamy.

Poniżej przedstawiam 3 wskazówki, które pozwalają cieszyć się smakiem potraw i podejmować świadome decyzje odnośnie do spożywania soli. Oto one:

sól w fast foodach1. Unikanie gotowej, mocno przetworzonej żywności

Dania gotowe do podgrzania, fast foody i wszelkie skoncentrowane polepszacze smaku (mieszanki przypraw, kostki rosołowe) nie są zaliczane do wartościowych produktów spożywczych. Nie warto ich jeść, ponieważ są silnie przetworzone i zawierają masę konserwantów. W ich składzie znajduje się również dużo soli. Wymienione dania i przyprawy nie dostarczą Ci zdrowej energii. Dla zrównoważonej diety i dobrego samopoczucia najlepiej byłoby całkowicie zrezygnować z takich potraw. Jeśli je odstawisz, będziesz mógł bez obaw lekko solić dania gotowane w domu. Kontrolowanie ilości soli w jedzeniu i świadome solenie to klucz do zdrowia.

2. Gotowanie w domu

Jeśli potrafisz, piecz chleb i ciasta. Dzięki temu przesadna zawartość soli w gotowym pieczywie oraz deserach nie będzie już dla Ciebie problemem. Ta sama zasada może być stosowana wobec wędlin. Nie ma nic trudnego w upieczeniu w domu kawałka szynki czy ugotowaniu piersi kurczaka. Pamiętaj, by mięso dobrze doprawić, np. czosnkiem, pieprzem ziołowym, papryką w proszku czy majerankiem. Taka domowa wędlina jest smaczna i, co najważniejsze, dużo zdrowsza od wersji kupowanej w sklepie. W kuchni staraj się także często gotować na parze. Ta metoda obróbki wydobywa z żywności pełnię smaku i pozwala solić mniej niż wcześniej.

3. Zastępowanie soli

czym zastąpić sólCzasem warto nie posolić obiadu, by móc bezkarnie pozwolić sobie na parę słonych orzeszków lub garść chipsów, na które masz wielką ochotę. Nie ma powodu, by odmawiać sobie słonych przekąsek do końca życia. Warto jednak wiedzieć, kiedy i ile soli zjadamy, żeby jej spożywanie było świadomym działaniem Jeśli dziś masz apetyt na słony boczek w porannej jajecznicy, nie sól już później obiadu. Brak dodatku soli w ziemniakach czy warzywach nie oznacza jednak, że będziesz jeść mdły posiłek! Odpowiedź na pytanie, czym zastąpić sól, aby potrawy nie straciły smaku, może być tylko jedna – wyrazistymi przyprawami. Twoimi sprzymierzeńcami będą na pewno: sproszkowane i świeże chili, tarty majeranek, czarny i ziołowy pieprz, ostra i łagodna papryka w proszku, świeże zioła, czosnek oraz cebula. Dzięki nim Twój obiad będzie aromatyczny i smaczny, a Ty bez wyrzutów pozwolisz sobie na słone śniadanie, kolację lub przekąskę.

Umiar kluczem do zdrowia i smaku

Wszelkie diety wykluczające są trudne do przestrzegania i odbierają nam radość życia. Po co zatem deklarować, że na zawsze rezygnuje się z jakiegoś artykułu spożywczego, jeśli nie ma takiej potrzeby? Dużo lepiej i zdrowiej jest dążyć do zrównoważenia diety i umiarkowanego spożywania wszystkich rodzajów jedzenia. To założenie dotyczy także soli. Sód jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale jego nadmiar może być szkodliwy. Recepta? Umiar. To dobre i warte polecenia rozwiązanie wielu dylematów związanych z dietą.

Close Menu