Lekarze i dietetycy zawsze podkreślają, że jedzenie powinno być nie tylko smaczne, ale przede wszystkim zdrowe. Od tego co jemy zależy m.in. poziom cholesterolu, wysokość ciśnienia, ryzyko zawału, czy chorób układu pokarmowego. Złe odżywianie się przyczynia się także do wzrostu masy ciała oraz do pojawienia się niedoborów witamin i mikroelementów.

Jedzenie w wersji dietetycznej

 zdrowe jedzenie Jak temu przeciwdziałać? Warto jest zacząć gotować w domu lub też znaleźć sprawdzoną restaurację serwującą smaczne zdrowe jedzenie w Szczecinie. Czego powinno się unikać, a co wprowadzić do diety by poprawić swój stan zdrowia? Na pewno odradza się stosowanie dużej ilości tłuszczu. Zamiast smażyć potrawy można je ugotować w wodzie lub na parze, czy upiec w piekarniku z minimalną ilością tłuszczu. Do sałatek zamiast dressingu na bazie oleju lepiej jest wybrać leki jogurt. Należy wyeliminować koniecznie smażenie na głębokim tłuszczu ? takie jedzenie jest bardzo tuczące i niezdrowe. Ważne jest też to jakiego tłuszczu się używa. Dobrzy jest np. olej rzepakowy czy słonecznikowy, jak również masło klarowane, które nie pali się na patelni jak to zwykłe. Warto też ograniczyć spożycie cukru. Jego ogromne ilości znajdują się w napojach gazowanych, czy batonikach. Jedna butelka napoju to nawet jedna szklanka cukru! Zamiast tego lepiej jest sięgać po wody, świeżo wyciskane soki, czy herbatę, szczególnie zieloną. Zmorą każdej diety jest też sól. Jej wysokie spożycie przekłada się na wysokie ciśnienie krwi, co zwiększa ryzyko zawału. Jak zmniejszyć sól w posiłkach, nie sprawiając jednak że będą one mdłe i niesmaczne?

 zdrowe jedzenie Można po prostu stopniowo dodawać do jedzenia coraz mniej soli. Zamiast soli warto stosować też zioła np. lubczyk, czy kozieradkę. Nadadzą daniu niesamowitego smaku, dostarczą witamin i mikroelementów (szczególnie jeśli weźmie się świeże listki do dania), a przy tym nie wypłyną negatywnie na wysokość ciśnienia. Zawsze korzystnie do diety jest wprowadzić jak najwięcej owoców i warzyw, niektórzy dietetycy zalecają wręcz zjadanie pięciu ich porcji dziennie (z czego jedna to może być np. szklanka świeżego soku). Warzywne pasty kanapkowe zastąpią masło na chlebie, grillowane warzywa będą lepszym dodatkiem do makaronu jak mięso, a jabłko czy banan będzie zdrową przekąską, która zastąpi batoniki.

Podsumowując, zdrowe jedzenie może być bardzo smaczne. W celu zadbania o swoje zdrowie i dobre samopoczucie warto ograniczyć lub całkowicie wyeliminować z diety tłuszcze, cukier i sól, natomiast wprowadzić jak najwięcej świeżych warzyw i owoców.