Każdy z nas prowadzi inny tryb życia, ma inne schorzenia, czy preferencje odnośnie jedzenia. W związku z tym nawet jeśli spotkają się dwie osoby aktywnie spędzające czas i lubiące wegetariańskie posiłki to jeszcze nie ma gwarancji, że ich menu będzie zbliżone. Każdy powinien dopasowywać dietę tylko i wyłącznie pod względem swojego stanu zdrowia i zapotrzebowania kalorycznego.

Jak funkcjonuje nasz organizm?

dieta do domuSą jednak uniwersalne porady żywieniowe, które zaproponuje swoim klientom każdy rekomendowany dietetyk w Krakowie, czy Warszawie. Czego one dotyczą? Z pewnością jedna z porad będzie dotyczyła ograniczenia ilości białego cukru w diecie. Jest on przyczyną otyłości, a także wielu chorób cywilizacyjnych. W napojach gazowanych czy w batoniku czekoladowym może być nawet kilka łyżeczek cukru! To często tyle ile jedna osoba słodziłaby herbat wypijanych przez cały dzień. Zamiast białego cukru możemy spożywać na przykład nieco zdrowszy brązowy cukier trzcinowy, który ma delikatny karmelowy posmak, więc idealnie nada się zarówno do napojów, jak i deserów. Do tego można przerzucić się na ksylitom, sorbitol czy inną słodką alternatywę. Druga porada to ograniczenie ilości tłuszczu w diecie. Zamiast potraw smażonych zalecane są te gotowane w wodzie lub na parze, duszone, czy pieczone bez dodatku oleju.

odchudzanie - dietaDzięki temu są one zdecydowanie mniej kaloryczne i lepiej przyswajalne przez organizm. Lepiej jest też zrezygnować z tłustego mięsa i ryb na rzecz chudego drobiu. Warto zaznaczyć, że sporo tłuszczu może znaleźć się też w słodyczach. Tam wykorzystywany jest bardzo niezdrowy i nieekologiczny olej palmowy. Gotowy batonik czy wafel to zatem pełna cukru i tłuszczu przekąska, która zaszkodzi naszemu zdrowiu. Trzecia ogólna porada to ograniczenie ilości soli. Jest ona odpowiedzialna między innymi z nadciśnienie i choroby serca. Reaguje negatywnie z potasem ? im soli więcej tym potasu mniej, a im soli mniej tym potasu więcej. Nie można zatem całkowicie odstawić soli, a jedynie ograniczyć jej spożywane. Do zup czy sosów można dodawać więcej ziół, by nadać potrawie smaku. Warto zwracać tez uwagę na ilość soli w wędlinach czy serach. Tam potrafi być ona znaczna, przez co nieświadomie zjadamy jej ponad to czego potrzebuje organizm.

Z pewnością ograniczenie spożycia cukru, tłuszczu czy też soli przełoży się korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu. Będziemy zdrowsi, będziemy mieć więcej energii, a także nie będziemy musieli brać sterty leków na nadciśnienie, czy miażdżycę. Warto jest zatem zadbać o siebie.