Śliwka kalifornijska nie jest, jak mogłoby się wydawać, osobnym gatunkiem śliwki ? swoją nazwę zawdzięcza jedynie temu, że rośnie na zboczach wzgórz najbogatszego z amerykańskich stanów. Ususzona może stać się składnikiem bakalii, które doskonale uzupełni, wprowadzając do nich trochę słodyczy.

Słodka i smaczna śliwka

śliwka kalifornijskaRosnąca w Kalifornii śliwka jest importowana do Polski, gdzie można ją kupić, aby nie tylko zachwycać się jej smakiem, ale także dostarczyć składniki odżywcze organizmowi. Po pierwsze śliwka kalifornijska znakomicie nadaje się do zabrania do pracy, ponieważ można ją przegryzać w dowolnym momencie, na przykład przed ekranem komputera. Poza tym znakomicie nadaje się, aby uzupełnić inne pożywienie ? dodać ją można do ciasta czy orzechów. Szczególną uwagę należy zwrócić jednak na to, że słodka śliwka kalifornijska to bogate źródło witamin z grupy B. Jedną z nich jest na przykład tiamina, czyli witamina B1, która jest koenzymem uczestniczącym w ważnych przemianach metabolicznych. Szczególną uwagę należy zwrócić także na niacynę. To witamina B3, inaczej określana jako kwas nikotynowy.

śliwka kalifornijskaNiacyna jest między innymi niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mózgu, który bez tego związku nie jest stanie syntezować wielu ważnych hormonów. Śliwka kalifornijska zawiera też ryboflawinę, czyli witaminę B2, która wspomaga układ odpornościowy, dzięki czemu przydaje się, zwłaszcza gdy organizm jest narażony na infekcje wirusowe czy bakteryjne. Sto gramów suszonego owocu pozwala też pokryć większość zapotrzebowania na witaminę K, która działa przeciwgrzybicznie. Wszystko to sprawia, że słodka śliwka kalifornijska jest doskonałym pokarmem, który chroni przed infekcją. Dzięki temu, że owoc ? świeży lub suszony ? dostarcza także mnóstwa węglowodanów, można go spożywać również przed uprawianiem sportu, aby zwiększyć wydolność organizmu. Oprócz kalorii w słodkiej śliwce kalifornijskiej znaleźć można również nienasycone kwasy tłuszczowe, które pozwolą zbudować silne ciało. Pochodzący z najbardziej słonecznego stanu USA owoc to sposób na to, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na wiele bardzo ważnych dla niego witamin.

Oprócz tego, że śliwka kalifornijska zawiera niacynę, ryboflawinę, tiaminę czy witaminę K, jest też cennym źródłem węglowodanów. Związki te dostarczają organizmowi energii, dzięki czemu owoc można jeść na przykład godzinę przed sportem, aby zwiększyć swoją wydajność. Również zawarte w śliwce kalifornijskiej nienasycone kwasy tłuszczowe są zaletą pożywienia, które pozwala kompleksowo zadbać o zdrowe ciało.